近年、デジタルアーカイブの研究が各企業や研究機関、大学などで盛んに行われています。デジタルアーカイブは、コンテンツとなる文化遺産の保存修復といった文系分野と、超高解像度大型スキャナの開発、データーベース構築といった理工系分野の総合的複合領域により成り立つ新規的な分野であるといえます。
本ワークショップは、芸術文化のために科学技術はどうあるべきなのかを日本画を事例として取り上げ、具体的に考察することと、日本画の関係者らとIT研究者らの交流も深めることを目的として開催いたします。
13:00-13:40 |
1. Opening remarks: Application prospects for Art and Cultural Heritage conservation |
Monte Cassim (Vice-Chancellor, Ritsumeikan) |
13:45-14:15 |
2. History and characteristics of Japanese fine arts and the role of museum |
Michiyo Yoshinaka (Curator, Kyoto Municipal Museum of Art) |
14:20-14:50 |
3. Importance of preservation and reconstruction of Japanese Art and the role of Kyoto Scientists and Artists |
Naoharu Usami (Restorer) |
|
14:50-15:10 |
Coffee Break |
|
15:10-15:40 |
4. Collaboration between multidisciplinary field |
Takayuki Kitamura (Professor,Kyoto University) |
15:45-16:15 |
5. How can industry support Japanese art? |
Haruo Nakagawa (President of Nakagawa Kohun Co.) |
16:20-16:50 |
6. A model for the sustainable digital archiving project of cultural assets |
Sujin Kwon (Ritsumeikan University) |
16:55-17:25 |
7. Current status of Digitizing Technology: The Application of High Precision Scanners in Japanese Art |
Teruo Fujii (Deputy General Manager, DAINIPPON SCREEN MFG.CO., LTD) |
17:30-18:00 |
8. Concluding remarks: Present state of the [SCANNER] project |
Ari Ide-Ektessabi (Professor,Kyoto University) |
|
18:00- |
Discussion at room 212 |
Copyright (C) 2005 Kyoto University. All rights reserved